دستگاه سی ان سی ام دی اف MDF چیست؟

سی ان سی (CNC) مخفف عبارت Computer Numerical Control می‌باشد که اگر بخواهیم آن را از لحاظ معنای لغوی نیز بررسی کنیم به معنای کنترل رقمی یارانه‌ای است. به عبارت ساده‌تر مفهوم این عبارت راهبری و کنترل ماشین آلات صنعتی به وسیله کامپیوتر می‌باشد. به تبع این تعریف باید گفت که دستگاه سی ان سی یک ابزاری است که می‌توان با به کارگیری آن بر روی فلز یا چوب تغییراتی را ایجاد نمود. معمولاً بیشتر تفاوت CNC چوب با CNC ام دی اف در ابزارهای استفاده شده برای حکاکی و برش می‌باشد به دلیل تفاوت میزان سختی چوب و ام دی اف.

در تعریفی دیگر باید گفت که دستگاه سی ان سی یک فرز صنعتی می‌باشد که به کمک نرم افزار‌های کامپیوتری کنترل می‌شود. در واقع نرم افزارهای به کار برده شده در این دستگاه دخالت انسان را در برش و شکل دادن چوب کاهش داده‌اند. با استفاده از دستگاه سی ان سی ام دی اف می‌توان هر طرح دلخواهی را به کمک نرم افزارهای گرافیکی مناسب آماده کرد و بقیه کار را به دستگاه سپرد تا بر روی ام دی اف طرح‌های تعبیه شده را ایجاد کند.

همواره در دکوراسیون داخلی عنصر چوب نقش پر رنگی داشته است، البته باید به این مسئله نیز واقف باشید که چوب به شکل‌های مختلفی به کار برده می‌شود که ام دی اف‌ یکی از این مدل‌ها می‌باشد. برای اینکه ام دی اف‌ به مرحله عرضه برسد در بخش تولید آنها را با استفاده از ابزارهایی شکل می‌دهند و با این ابزارها آنها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که برای خریداران کاربردی داشته باشند. یکی از این ابزارهای مهم و کاربردی دستگاه سی ان سی می‌باشد که قصد داریم در ادامه درباره این دستگاه توضیحات بیشتری را برای شما ارائه دهیم.

دستگاه سی ان سی ام دی اف MDF چیست؟ (قیمت، خرید و مشاوره رایگان)

به طور کلی دستگاه‌های سی ان سی ام دی اف به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می‌شوند. در عملکرد این دو مورد تفاوتی آنچنانی وجود ندارد اما در نحوه کار آنها شاهد تفاوت‌هایی هستیم. در ادامه درباره هر یک از آنها توضیحات مختصری را برای شما شرح می‌دهیم تا بهتر با آنها آشنا شوید.

دستگاه سی ان سی ام دی اف عمودی

دستگاه‌های سی ان سی به ابزارهای برشی مجهز هستند که با استفاده از آنها عملیات‌های مربوطه را انجام می‌دهند. در مدل‌های عمودی ابزارهای برش به صورت عمودی حرکت می‌کند که در این حالت انتخاب این مدل از دستگاه برای دریل کاری و سوراخ کاری بهترین گزینه می‌باشد. البته لازم به ذکر است که اسپیندل این دستگاه‌ها در جای خود ثابت هستند و تنها ابزار برش آنها متحرک می‌باشد.

دستگاه سی ان سی ام دی اف افقی

در دستگاه‌های سی ان سی ام دی اف افقی برخلاف مدل‌های عمودی دستگاه برش آنها به صورت افقی می‌باشد. همچنین این مدل از دستگاه‌های سی ان سی به یک میز چرخشی یکپارچه نیز مجهز هستند که باعث می‌شود برش‌های چوب را در زاویه‌های مختلف و سخت نیز به راحتی انجام دهند. در این مدل از دستگاه‌های سی ان سی نیز قسمت متحرک دستگاه ابزار برش آن می‌باشد.

در بخش فوق با تعریف دستگاه سی ان سی ام دی اف آشنا شدیم امّا اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در رابطه با کاربرد آن نیز آشنا شویم باید اظهار داشت که دستگاه سی ان سی ام دی اف در ساخت و تولید قطعات چوبی و شکل دهی آنها به کار گرفته می‌شود. کاربرد دستگاه سی ان سی ام دی اف در ساخت قطعات و وسایل چوبی، سوراخ کاری، حکاکی و برش کاری ام دی اف مشخص می‌گردد. در گذشته تمامی موارد ذکر شده به صورت دستی انجام می‌گرفت امّا با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه سی ان سی تمامی موارد مربوطه را انجام می‌دهد.

الف) حکاکی MDF با CNC

یکی از کاربردهای مهم سی ان سی چوب، حکاکی روی سطح چوب است. این فنآوری به کمک لیزر یا ابزارهای دقیق دیگر، میتواند طرح‌ها، نوشته‌ها و طرح‌های هنری را با دقت بالا روی چوب حکاکی کند.

ب) برش MDF با CNC

برش دقیق و متقارن از جمله مزیت های سی ان سی ام دی اف در صنعت چوب است. با استفاده از این تکنولوژی، می‌توان قطعات چوبی را با ابعاد و شکل‌های مختلف به صورت دقیق و بهینه تولید کرد.

انواع دستگاه سی ان سی ام دی اف

تقریباً می‌توانیم بگوییم تمام کارهایی که توسط یک نجار و یا یک ام دی اف کار یا حتی توسط یک مبل ساز می‌تواند با دست انجام شود را می‌توانیم توسط دستگاه cnc با دقت و به راحتی انجام دهیم. انواع مختلفی از دستگاه‌های CNC وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

دستگاه CNC صفحه

دستگاه CNC صفحه ای ام دی اف از انواع این دستگاه‌ها می‌باشد. این دستگاه را بر اساس نقشه‌ای که از قبل طراحی شده است، به جهت برش ورقه‌های چوبی و ام دی اف استفاده می‌کنند. مدل این دستگاه به طور معمول، به صورت افقی می‌باشد و برخی از انواع آن حاوی یک میز چرخشی هستند که می‌توانند زوایای مختلف را توسط آن برش بدهند. با کمک گرفتن از این دستگاه CNC، برشکاری بر روی صفحات صاف و منحنی به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد.

دستگاه CNC منبت

دستگاه CNC منبت جزو دستگاه‌های CNC است که به منظور کنده‌کاری و منبت قطعات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با دستگاه برش متفاوت است. دستگاه CNC سوراخ زن که به منظور سوراخ کاری بر روی درب‌ها، کابینت، کمد و در حالت کلی سوراخ کاری بر روی قطعات چوبی در تعداد بسیار بالا استفاده می‌شود. یکی دیگر از انواع آن، دستگاه CNC خراطی می‌باشد که در سه محور عمل می‌نماید. از این دستگاه به جهت برشکاری و حکاکی انواع شکل‌های هندسی استفاده می‌گردد که از کاربردهای مهم این نوع دستگاه می‌توان به تولید نرده‌های چوبی و پایه‌های مبل اشاره کرد.

دستگاه CNC روتاری

دستگاه CNC روتاری، از انواع دستگاه CNC است که در آن صفحه کار ثابت بوده و بازوها، ابزارها را در طرح و مختصاتی که از قبل تعریف شده است جابجا می‌نمایند. در این دستگاه یک بعد گردنده نیز وجود دارد که قطعه کار امکان چرخیدن و دوران ۳۶۰ درجه را خواهد داشت. دستگاه CNC شیار زن چوب که یکی از انواع دستگاه CNC می‌باشد، بسیار هوشمند بوده و به جهت ایجاد شیار دلخواه بر روی قطعات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور ساخت قطعاتی که به صورت نر و ماده در هم جفت می‌گردند، می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. به عنوان مثال ساخت پارکت‌هایی که قفل‌های نر و ماده دارند از کاربردهای دستگاه CNC شیار زن چوب محسوب می‌شود.

مزایای دستگاه سی ان سی ام دی اف

قطعاً دستگاه‌های سی ان سی ام دی اف دارای مزایایی هستند که باعث شده است این دستگاه‌ها محبوبیت بسیاری را در بین تولیدکنندگان پیدا کنند، در این بخش از مقاله قصد داریم در خصوص مزایای این دستگاه بحثی با شما داشته باشیم، پس با ما همراه باشید.

تولید محصول در مدت کوتاه

همانطور که قبلاً هم ذکر شد تمامی کارهای انجام شده با دستگاه سی ان سی ام دی اف در گذشته به صورت دستی انجام می‌گرفت. بدیهی است که انجام امورات مربوط به برش کاری، حکاکی و عملیاتی از این قبیل به صورت دستی زمانبر می‌باشد. خوشبختانه با دستگاه‌های سی ان سی می‌توان تمامی این کارها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داد.

میزان خطای بسیار کم

از دیگر مزایایی که می‌توان برای آن نام برد حداقل‌ترین میزان خطا می‌باشد. به دلیل اینکه این دستگاه‌ها با کامپیوتر کنترل می‌شوند احتمال وجود خطا در ریزه‌ کاری‌های برش و حکاکی به حداقل‌ترین حالت ممکن می‌رسد.

ایمنی بالا

از طرفی ایمنی کار با دستگاه‌های سی ان سی بسیار بالا می‌باشد. در نمونه‌های دستی چون افراد با ابزار برش و حکاکی دستی کار می‌کردند احتمال آسیب وجود داشت اما دستگاه‌های سی ان سی بدون دخالت انسان کار می‌کنند و همین امر موجب شده است که این دستگاه‌ها ایمن باشند. البته ناگفته نماند که کنترل این دستگاه‌ها با استفاده از کامپیوتر می‌باشد و افراد برای کنترل آن با ابزارهای برش آن سروکار ندارد بلکه با کمک کامپیوتر عملیات را کنترل می‌نمایند اما در نمونه‌های دستی افراد با ابزارهای برش کار می‌کنند همین عامل برای تضمین ایمنی این دستگاه‌ها کافی می‌باشد.

معایب دستگاه سی ان سی ام دی اف

در کنار مزایای موجود برای این دستگاه‌ها معایبی نیز برای آنها وجود دارند که اگر قصد خرید و کار با این دستگاه‌ها را دارید باید قبل از هر اقدامی با معایب آن نیز آشنا شوید.

قیمت بالا

دستگاه‌های سی ان سی ام دی اف در عین کاربردی بودن بسیار گران نیز هستند. البته در مواردی می‌توان این گرانی را به گونه‌ای توجیه کرد چرا که کارایی آنها بسیار کارآمد‌تر می‌باشد و کارایی آن هزینه پرداخت شده برای آن را جبران خواهد کرد.

بیکاری کارکنان

به طور کلی با روی کار آمدن دستگاه‌هایی که بدون کمک انسان نیز کار می‌کنند، کارکنان زیادی از کار بیمار می‌شوند. دستگاه سی ان سی ام دی اف نیز چون بدون دخالت نیروی انسانی کار می‌کند باعث می‌شود که افرادی که در این حرفه مشغول‌اند کار خود را از دست بدهند.

نیاز به مکانی بزرگ

دستگاه‌های سی ان سی ام دی اف در ابعاد بزرگی طراحی و ساخته می‌شوند به همین منظور اگر مکان مورد نظر شما کوچک باشد نمی‌توانید از این دستگاه بهره‌برداری کنید.

 

همان طور که می‌دانید، با توجه به شرایط کنونی اقتصادی نمی‌توان با هیچ قطعیتی درباره قیمت دستگاه cnc ام دی اف نظر داد. همچنین، قیمت این دستگاه‌ها نسبت به کیفیت و به روز بودن آنها متغیر خواهد بود.

شرکت دانش بنیان راش ماشین تولید کننده و عرضه کننده حرفه‌ایی، از مجموعه پیشرفته ترین ماشین آلات و تجهیزات CNC، بر اساس نو آوری و فنآوری در مرکز ایران می‌باشد که با بیش از 80 پرسنل زبده با قدرت فنی قوی ، ۸۸ درصد از درآمد فروش را جهت تحقیق بر عملکرد و نوآوری دستگاه‌ها قرار داده و استفاده از تجهیزات کلاس یک تولید داخل و خارج کشور باعث گردید رتبه نخست در میزان فروش سالیانه دستگاه های CNC را به خود اختصاص دهد و %50 از سهم بازار داخلی را شامل شود.

جهت دریافت قیمت CNC ام دی اف و مشاوره رایگان جهت انتخاب بهترین دستگاه CNC می‌توانید با ما از راه‌های زیر در ارتباط باشید.

آدرس کارخانه
اصفهان-نجف آباد-شهرک صنعتی نجف آباد 2 -فرعی 21-پلاک 5
تلفن تماس
09918001401-4

پرسش‌های متداوال CNC ام دی اف

1. آیا سی ان سی ام دی اف برای حرفه‌ای‌ها مناسب است؟

بله، سی ان سی ام دی اف برای صنعتکاران و حرفه ای ها که به دقت و کیفیت در حکاکی و برش چوب نیاز دارند، مناسب است.

2. آیا استفاده از سی ان سی ام دی اف هزینه بر است؟

بله، تجهیزات سی ان سی ام دی اف هزینه بر هستند، امّا این هزینه‌ها با افزایش بهره وری و کاهش خطاها جبران می‌شوند.

3. آیا برای استفاده از سی ان سی ام دی اف نیاز به آموزش خاصی داریم؟

بله، برای استفاده بهینه از سی ان سی ام دی اف نیاز به آموزش و ارتقا مهارت‌های کارکنان دارید.

4. آیا می‌توان با سی ان سی ام دی اف طرح‌های خاصی روی چوب حکاکی کرد؟

بله، با استفاده از سی ان سی ام دی اف ، می‌توان طرح‌های خاص و الگوهای متنوع را با دقت بالا روی چوب حکاکی کرد.