پرس وکیوم چیست؟

پرس وکیوم چیست؟

دستگاه پرس وکیوم جزو دستگاه‌های صنعتی می‌باشد که در حوزه صنعت چوب، تولید لوازم تزیینی و همچنین دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه را بیشتر از انواع ماشین آلات صنعت چوب به حساب می‌آورند که در این صنعت کاربرد بسیار فراوانی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره دستگاه پرس وکیوم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم.

در ابتدا به جهت اینکه با پرس وکیوم آشنا شوید، بهتر است که نگاهی به این داشته باشیم که چگونه می‌توان چوب‌های کابینت را از روکش‌های متنوع و همچنین الگوهای طراحی مختلف برخوردار کرد؟ از آن مهم‌تر شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان پی‌ وی‌ سی را بر روی ام دی اف و چوب و یا روکش‌ها یا لمینت‌های چوبی چسباند. در این رابطه در وهله اول باید بگوییم که تمامی این عملیات‌ها توسط دستگاه پرس وکیوم انجام می‌شود. به عبارتی، این دستگاه را می‌توانیم جزو یکی از دستگاه‌هایی بدانیم که به این منظور استفاده می‌شود. به علت اینکه دستگاه پرس وکیوم کیفیت بالایی دارد، موجب شده است که در بسیاری از صنایع به عنوان اولین دستگاه در نظر گرفته شود.

در کشور ما دستگاه پرس وکیوم با نام‌های دیگری همانند دستگاه روکش ام دی اف، دستگاه پرس غشا و دستگاه روکش پی‌ وی‌ سی نیز شناخته می‌شود. دستگاه پرس وکیوم یا vacuum press machine در واقع، یک دستگاه صنعتی نسبتاً سنگینی می‌باشد که به جهت قرار دادن یک لایه اضافی بر روی چوب و یا ام دی اف به کار برده می‌شود. نحوه مکانیزم و عملکرد دستگاه پرس وکیوم در مقایسه با سایر دستگاه‌های صنعتی متفاوت است. به همین دلیل باعث شده که این دستگاه نسبت به سایر ماشین آلات صنعتی متمایز شود. اگر بخواهیم به شرح دستگاه پرس وکیوم بیشتر بپردازیم، باید بگوییم که نام این دستگاه از دو واژه اصلی یعنی پرس و وکیوم ساخته شده است.

 اگر نگاهی به معنای این دو واژه داشته باشیم، در اصل خواهیم دانست که واژه پرس یا press در زبان انگلیسی به معنای اعمال فشار و فشرده سازی می‌باشد. این موضوع به این معنی است که به جهت قرار دادن لایه اضافی بر روی مواد این دستگاه از فشار استفاده می‌کند. دومین واژه که کلمه وکیوم یا Vacuum است، به معنای خلع می‌باشد. به همین دلیل، می‌توانیم بگوییم که پرس وکیوم در واقع به عملیات چسباندن و پرس لایه اضافی با استفاده و ایجاد خلع و فشار اشاره می‌کند. در این دستگاه عوامل خارجی تاثیری ندارد و تمامی عملیات توسط خود دستگاه انجام می‌شود.

1234 01

 

کاربرد پرس وکیوم

همان طور که در بخش قبلی متوجه شدید، در واقع پرس وکیوم دستگاهی است که می‌توان از آن به جهت اعمال روکش و مواد اضافی بر روی چوب، ام دی اف یا سایر موارد استفاده کرد. به همین دلیل، می‌تواند برای بیشتر افرادی که در حرفه کابینت سازی، صنایع چوبی مختلف، تولید انواع لوازم دکوری و تزیینی فعال می‌باشند، کاربرد داشته باشد. این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که می‌تواند در تولید محصولات چوبی و سایر موارد به کار برود و همچنین باعث ایجاد خلاقیت زیادی در تولید چنین محصولاتی می‌گردد.

 تمامی روکش‌های پی‌ وی‌ سی و ام دی اف که بر روی چوب و یا بر روی سایر لوازم پیرامون ما وجود دارد، در واقع با به کار بردن دستگاه پرس وکیوم ایجاد شده‌اند.

در حالت کلی، کارکرد اصلی دستگاه پرس وکیوم روکش کردن درب‌های کابینت پس از تراش در به وسیله دستگاه سی ان سی، همچنین روکش کردن انواع قطعات ساخته شده از ام دی اف که توسط دستگاه سی‌ ان‌ سی برش داده شده‌اند و روکش کردن درب‌هایی که از جنس ام دی اف هستند، می‌باشد.

از دستگاه پرس وکیوم در فرآیند خم و شکل دادن به ام دی اف نیز استفاده می‌شود و برای روکش کردن انواع پروفیل به صورت پشت و رو نیز کاربرد دارد. البته علاوه بر روکش‌های نایلونی و مصنوعی می‌توان از جنس چرم، پارچه و یا روکش‌های طبیعی بر روی پروفیل‌ها نیز بهره برد.

 

 

انواع پرس وکیوم

انواع پرس وکیوم به دو نوع پرس وکیوم تک میزه یا به عبارتی پرس وکیوم تک سینی و همچنین پرس وکیوم دو میزه یا دو سینی تقسیم بندی می‌شود. پرس وکیوم تک میزه یا تک سینی به یک سری از دستگاه‌های وکیوم گفته می‌شود که دستگاه تنها می‌تواند از یک میز کاری پشتیبانی نماید. از این نوع پرس وکیوم در تولید کابینت ام دی اف، تولید سیسمونی، سرویس خواب، مبلمان اداری و دکوراسیون استفاده می‌شود. همچنین، در روکش مبلمان روکش میز کامپیوتر و روکش کمد نیز می‌توان از دستگاه پرس تک میزه یا تک سینی استفاده کرد که می‌توانیم آن را جزو انواع پرس وکیوم چوب و ام دی اف بدانیم.

 نوع دوم پرس وکیوم در واقع، پرس وکیوم دو میزه یا دو سینی می‌باشد که در روکش کردن ورقه‌های خام ام دی اف با پی‌ وی‌ سی و یا روکش‌های سلولوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانیم این نوع از پرس وکیوم را پرس وکیوم پلاستیک نیز بنامیم.

Untitled 4

مزایای پرس وکیوم

از مزیت‌های این دستگاه می‌توانیم به پرت حرارت حداقل و یکنواختی حرارت در تور سینی اشاره کنیم. همچنین، در این دستگاه افزایش دما با سرعت قابل قبولی صورت می‌گیرد. در این دستگاه از لاستیک‌های خاص به جهت محکم کردن سینی استفاده می‌شود. پرس وکیوم روشنایی کافی و دید مناسبی را در حین کار برای کاربر ایجاد می‌کند. دستگاه پرس وکیوم دارای مزیت قابلیت ایجاد فشار به طور مناسب می‌باشد که این کار را با استفاده از سیستم کنترل فشار در کاربردهای متفاوت و خاص انجام می‌دهد.

 استفاده کردن از پارتیشن‌های عرضی و طولی به جهت کاهش پرت روکش و همچنین، استفاده کردن از منوی متر برای یکنواخت کردن هرچه بیشتر حرارت در محفظه المنت‌ها جزو مزیت‌های این دستگاه محسوب می‌شود. این دستگاه از لحاظ حفاظت تجهیزات دارای تابلو برق و مدار فرمان کامل می‌باشد.

 

معایب پرس وکیوم

مهم‌ترین ایرادی که می‌تواند به دستگاه پرس وکیوم وارد شود، این است که پرت انرژی در آن‌ها بسیار بیشتر از حالت استاندارد می‌باشد که در واقع، این عیب بیشتر به نوع طراحی آن ها مربوط می شود. همچنین، دسترسی  به بخش‌ها و قسمت‌های پشت دستگاه و همچنین عدم تغییر در میزان اندازه سینی یا میزی دستگاه نیز جزو معایب این دستگاه محسوب می‌شود.

 

کلام آخر

دستگاه پرس وکیوم ز دستگاه‌های صنعتی است که به منظور چسباندن پی‌ وی‌ سی بر روی ام دی اف و چوب و علاوه بر آن، نصب کردن انواع روکش‌ها و یا لمینت‌های چوبی استفاده می‌گردد. می‌توانیم بگوییم که این دستگاه در افزایش زیبایی و کیفیت کار نقش بسزایی دارد و موجب متمایز شدن محصولات می‌شود.

دسته بندی ها
دستگاه CNC

مدیر سایت

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.